Rudy Ogon (rudy_ogon) wrote,
Rudy Ogon
rudy_ogon

Sprzeczne doniesienia nt. efektów spotkania ws. przekopu Mierzei Wiślanej w Brukseli



Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej piątkowe spotkanie z przedstawicielami KE w Brukseli zakończyło się stwierdzeniem konieczności budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Jednak korespondenci PAP i Polsat News z Brukseli dowiedzieli się z unijnych źródeł, że na spotkaniu nie osiągnięto porozumienia.

Jak przekazał Polsat News Michał Kania, dyrektor biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, „po spotkaniu na poziomie eksperckim dyrektorów przedstawiciele Komisji Europejskiej potwierdzili konieczność budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. Kania dodał, że w najbliższym czasie rozmowy z KE będą kontynuowane w celu omówienia „kwestii technicznych”.

Jednak z ustaleń Polskiej Agencji Prasowej i Polsat News wynika co innego. Nieoficjalnie ustaliły one w Brukseli, że na dzisiejszym spotkaniu nie doszło do porozumienia w sprawie oceny środowiskowej przekopu i dlatego odbędą się dalsze rozmowy. Jak podał Polsat News, KE nie kwestionowała przy tym, że budowa kanału będzie korzystna gospodarczo. Według źródeł PAP polscy przedstawiciele usłyszeli w Brukseli, że Polska musi przedłożyć projekt do oceny zgodności z unijnym prawem przez KE i że do czasu decyzji Komisji nie można podejmować żadnych prac. „Służby Komisji nie potwierdziły potrzeby realizacji tego projektu” – napisała PAP powołując się na swoje źródło.

Przypomnijmy, że Komisja Europejska chciała pilnie się spotkać z przedstawicielami polskich władz w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej, ponieważ rozpoczęto już prace związane z budową przyszłego kanału żeglugowego, w tym wycinkę drzew. Mierzeja i Zalew Wiślany są częścią obszaru Natura 2000, stąd zainteresowanie Komisji Europejskiej tą inwestycją.

Jak podawał Polsat, w piątek 15. lutego br. rozpoczęto wycinkę drzew na Mierzei Wiślanej w pasie o szerokości ok. 800 metrów i długości 1,5 km. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Wojewoda wydał zgodę na natychmiastowe wykonanie inwestycji argumentując to potrzebą rozpoczęcia prac przed okresem lęgowym. Wycinka drzew została już zakończona.

Kanał ma poprawić dostęp do portu w Elblągu i wyeliminować konieczność pokonywania Cieśniny Piławskiej kontrolowanej przez Rosję przez jednostki, które chcą wpłynąć na Zalew Wiślany.

https://kresy.pl/wydarzenia/regiony/europa-zachodnia/sprzeczne-doniesienia-nt-efektow-spotkania-ws-przekopu-mierzei-wislanej-w-brukseli/
Tags: défence, politique, pologne, union européenne, économie
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments