Rudy Ogon (rudy_ogon) wrote,
Rudy Ogon
rudy_ogon

Ilona Lewandowska: Pociąg do normalności



Jeszcze niedawno były jednym z najbardziej widocznych hamulcowych polsko-litewskiego porozumienia. Czy można wyobrazić sobie coś bardziej bezsensownego niż rozebranie odcinka torów łączącego Litwę z Łotwą, z których korzystał ? Polski, ale, jak by nie było, największy podatnik na Litwie!, zastanawia się Ilona na łamach Kuriera Wileńskiego.

Odcinek miał ogromne znaczenie dla rafinerii, po jego demontażu Orlen musiał wykorzystywać 150-kilometrowy objazd. Teraz relacje polsko-litewskie się poprawiają i wydaje się, że Koleje Litewskie doskonale wyczuły nowy kierunek działania.

Oczywiście w powrocie torów na miejsce ogromne znaczenie ma „zachęta” ze strony Komisji Europejskiej, która nałożyła na Litwę 28 mln euro kary. Ale na tym się nie skończyło. Niedawno wszyscy zachwycaliśmy się gestem Kolei Litewskich na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. w wykonaniu orkiestry lokomotyw był jednym z najbardziej docenionych przez Polaków zagranicznych prezentów. Teraz pojawił się kolejny miły gest – na dworcu w Wilnie, w ramach akcji „Vilnius skaito” ( czyta), pojawiły się książki w języku polskim.

Warto przy okazji zauważyć, że te kolejowe inicjatywy wymagały zaangażowania Polaków. Chórem lokomotyw dyrygował wirtuoz skrzypiec, maestro Zbigniew Lewicki a polska półka na dworcu pojawiła się z inicjatywy dziennikarza LRT, Darka Malinowskiego. Te dwa wydarzenia trudno oczywiście porównywać z działalnością rafinerii, są jednak bardzo dobrym przykładem tego, że warto czasem dołączyć swój polski wkład do litewskiej lokomotywy. O ile oczywiście jedzie ona we właściwym kierunku.

Ilona Lewandowska  Kurier Wileński

https://kresy24.pl/ilona-lewandowska-pociag-do-normalnosci/

Tags: Железные дороги, Литва, Политика, Польша
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments