Rudy Ogon (rudy_ogon) wrote,
Rudy Ogon
rudy_ogon

Rząd odniósł się do sprawy nacisków Mosbacher ws. Ubera. „Prace nad ustawą nie zostały wstrzymane”



Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że ambasador USA Georgette Mosbacher wystosowała list do szefa resortu ws. projektu zmiany ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Zapewnia, że formalnie prace na projektem nie zostały wstrzymane.

Jak informowaliśmy, w środę dziennik „Fakt” podał, że dotarł do kolejnego listu amerykańskiej ambasador Georgette Mosbacher, w którym domagała się ona od ministra infrastruktury odstąpienia od prac nad przepisami, które miały zamknąć polski rynek dla powstałej w USA firmy Uber. Groziła, że w przeciwnym razie planowane w Polsce amerykańskie inwestycje mogą zostać zamrożone. Według gazety, mimo sprzeciwu ministra Andrzeja Adamczyka, „temat ograniczenia działalności Ubera w Polsce jest zamknięty”. Źródło gazety w resorcie infrastruktury podało, że przed wyborami w tej sprawie już „nic się nie wydarzy, bo nikt nie postawi się naszemu największemu sojusznikowi”.

Sprawę listu i nacisków ambasador USA na polski rząd potwierdza też źródło gazety w Kancelarii Premiera, mówiąc, że Adamczyk tłumaczył Mosbacher, że w Polsce Uber „działa bezprawnie”, ale ona „była głucha na argumenty”. – Potraktowała nas jak republikę bananową – skarży się urzędnik KPRM.

W reakcji na publikacje w mediach na ten temat, Ministerstwo Infrastruktury wydało oficjalne oświadczenie. Zapewnia w nim, że prace nad projektem ustawy nie zostały wstrzymane, a informacje o ingerencji resortu w zapisy ustawy pod wpływem listu amerykańskiej ambasador są nieprawdziwe.

„List Ambasador Stanów Zjednoczonych Georgette Mosbacher do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka jest datowany na 25 października 2018 r. Jak wynika z przebiegu procesu legislacyjnego, prace nad projektem ustawy nie zostały wstrzymane. Nieprawdą jest, że pod wpływem listu Pani Ambasador nastąpiła ingerencja Ministerstwa Infrastruktury w rozwiązania zawarte w projekcie. Główne propozycje rozwiązań od początku procedowania ustawy nie uległy zmianom” – oświadcza resort infrastruktury.

Przyznano zatem, że Mosbacher rzeczywiście wystosowała list do ministra Andrzeja Adamczyka. Resort nie zaprzeczył informacjom dotyczącym treści listu, choć w żaden sposób się do niej nie odniósł. Ministerstwo zaprzeczyło, jakoby pod wpływem Mosbacher nastąpiła ingerencja resortu w rozwiązania zawarte w projekcie, przy czym według „Faktu” działania amerykańskiej dyplomatki miały zaowocować nie zmianami w projekcie, ale odłożeniem sprawy co najmniej do czasu po tegorocznych wyborach, co, jak się wydaje, nie musi oznaczać formalnego wstrzymania prac legislacyjnych. Przypomnijmy w tym kontekście, że źródło gazety w ministerstwie infrastruktury wspominało, że w tej sprawie może być prowadzona „jakaś gra pozorów”.

Przedstawiciele resortu wskazują też, że nowelizacja została skierowana do Komitetu Stałego Rady Ministrów 1 października 2018 roku. Trzy dni później projekt był przedmiotem jego obrad, po czym został skierowany do prac w Komisji Prawniczej w celu uzupełnienia o rozwiązania rekomendowane przez Komitet Stały RM. W dniach 17 października i 26 listopada ubiegłego roku projekt był przedmiotem posiedzeń Komisji Prawniczej, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Rządowego Centrum Legislacji. 18 grudnia w sprawie projektu odbyło się spotkanie przedstawicieli resortów infrastruktury i finansów.

„Założeniem przygotowanego projektu jest doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkich podmiotów gospodarczych wykonujących tę samą usługę – przewóz osób – dotyczą takie same przepisy” – podało Ministerstwo Infrastruktury. Jak dodano, „dotyczy to w szczególności rejestracji działalności, bezpieczeństwa podróżnych i spraw podatkowych”. Resort zapewnia, że projekt ten „nie jest skierowany przeciwko żadnemu konkretnemu podmiotowi gospodarczemu i nie ma na celu dyskryminacji którejkolwiek z firm świadczących takie usługi”.

Jesienią ubiegłym roku ujawniono, że wystosowała skandaliczny list do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym w aroganckim tonie pouczała szefa polskiego rządu w jaki sposób wolno krytykować dziennikarzy TVN. Pod drukowaną treścią listu, z rażącymi literówkami i błędami, znajdował się jeszcze odręczny dopisek Mosbacher: „musimy to rozwiązać, to staje na drodze naprawdę bardzo ważnym sprawom”. Przy innej okazji ostrzegała też polskich posłów przed próbą regulowania rynku medialnego w kontekście zapowiadanej przez PiS dekoncentracji i repolonizacji mediów. Tydzień temu ujawniono, że dzięki na naciskom na ministerstwo zdrowia, resort umieścił na liście leków refundowanych trecentiq, specyfik produkcji Genetech, czyli spółki – córki amerykańskiego koncernu Roche. Teraz, według ustaleń „Faktu”, chodziło o naciski na ministerstwo infrastruktury ws. zmiany przepisów, które były bardzo niekorzystne dla powstałej w USA firmy Uber.

Przeczytaj: Mosbacher pokajała się za literówki w liście do Morawieckiego

Po sprawie skandalicznego listu do premiera, Mosbacher w wywiadzie dla „Do Rzeczy” broniła nacisków, które wywierała podczas spotkań z przedstawicielami polskiego rządu w sprawie uprzywilejowania amerykańskiego biznesu w Polsce. Jesienią wzywała do siebie „na rozmowy” osoby związane z polskim rządem, zaangażowane w prace nad nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych i naciskała na ministrów i urzędników rządu, aby wprowadzić zmiany przepisów stawiające w uprzywilejowanej pozycji firmy z USA działające w Polsce.

Przeczytaj: Departament Stanu USA: ambasador Mosbacher wykonuje w Polsce świetną robotę [+VIDEO]

21 listopada na posiedzeniu grupy parlamentarnej Polska-USA ostrzegała polskich polityków przed próbą regulowania rynku medialnego w kontekście zapowiadanej przez Prawo i Sprawiedliwość dekoncentracji i repolonizacji środków masowego przekazuMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało, że prace ustawodawcze nad repolonizacją mediów zostały wstrzymane.

https://kresy.pl/wydarzenia/rzad-odniosl-sie-do-sprawy-naciskow-mosbacher-ws-ubera-prace-nad-ustawa-nie-zostaly-wstrzymane/
Tags: Политика, Польша, США
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments